Компютърната графика и основни графични файлови формати.

Графични дизайни, ефекти и всичко свързано с обработката на изображения.
Аватар
u3HEHAga
В Е Т Е Р А Н
В Е Т Е Р А Н
Мнения: 1231
Регистриран на: 10 Апр 2013, 19:42
Ник в играта: u3HEHAga
Вашият пол е: Мъж
Местоположение: Europe / Bulgaria / Vraca
Обратна връзка:

Компютърната графика и основни графични файлови формати.

Мнение от u3HEHAga »

Компютърната графика и обработката на изображения са дейности , които вършим в ежедневието си. В интернет пространството се използват и специфични графични формати. Ето защо, тук ще ви представя минимума от познания за графичните формати, някои от специфичните им характеристики, области на приложение и възможности за конвертиране от един формат в друг. Това вече също става неразделна част от понятието „компютърна грамотност". Ще разгледаме най-често използваните графични формати, минималната необходима за тях информация, без претенции за изчерпателност. Същевременно трябва да се знае, че всеки продукт по правило има изразени предпочитания към специфичен, специално разработен за него формат -например : PSD за Photoshop, CPT за Corel PhotoPaint и т.н. Някои продукти не могат да зареждат и обработват файлове с такива формати. По своята същност компютърната графика разглежда въпросите, свързани със създаването и обработването на графични изображения с помощта на специализирани компютърни програми. Тези програми се наричат графични редактори. Те притежават набор от инструменти за рисуване със свободна ръка, чертане на геометрични фигури, запълване на кунтури, средства за редактиране и обработване на изображения.


Всяка дигитализирана, т.е. превърната в цифров вид снимка или друго графично изображение се съхранява на диска във вид на файл с точно определена структура - ГРАФИЧЕН ФОРМАТ. Най-често използваните формати, които могат да бъдат отваряни с практически всички графични програми или страниращи продукти за предпечатна подготовка са TIFF, JPEG, BMP, GIF, EPS, PIC, PDF и др. При необходимост най-лесният начин за конвертиране на един файлов формат в друг е след като файлът бъде зареден, да се запише повторно с командата Save As, но вече в новия формат. Има и немалко платени и безплатни продукти, предназначени за конвертиране на файлови формати. Конвертирането от един в друг формат често е свързано с по-голяма или по-малка промяна на информацията, т.е. с качеството на цифровото изображение. Затова освен че основните формати трябва да се познават, задължително е да се знае и каква би била „цената" на подобно конвертиране. Изборът на файловия формат, с който да бъде записано дадено изображение, зависи от редица фактори: неговото предназначение (за отпечатване на принтер, качествен офсетов печат или публикуване в Интернет), съхраняване на специфична информация от обработката на изображението като слоеве, алфа канали и др., големината, т.е. мястото, което файлът ще заеме върху носителя, скоростта на отваряне или времето за предаване по електронен път, евентуална съвместимост с други операционни системи и т.н.
Големината на цифровото изображение, респективно на файла, в който то е записано, зависи най-вече от дълбочината на цвета, т.е. с колко бита е описана всяка съставяща го точка, от неговите размери и от съдържащата се допълнителна информация за слоеве, алфа канали и т.н. При част от графичните формати изображението се записва без каквато и да било промяна, т.е. „едно към едно". Такива формати са например TIFF, BMP или RAW. При други се прилагат различни методи за компресиране на информацията. При TIFF-LZW, PSD или GIF файловете тази компресия се постига без загуба на информация или иначе казано, на качество в изображението. Недостатък при този начин на компресия е по-продължителното записване и отваряне на такива файлове. Другият метод на компресия се постига в резултат на известен компромис със съдържащата се за дадено изображение информация. Типичен файлов формат от този вид е JPEG, при който потребителят може сам да избере степента на компресия и съответно до какво ниво е приемливо влошаването на качеството на изображението.

РЕЗОЛЮЦИЯ ( Разделителна способност ) - Това е термин който се използва за описание на броя точки или пиксели изграждащи дадено изображение. Висока резолюция означава, че изображението е съставено от по- голям брои пиксели, водещи до по-чисто и отчетливо изображение. Екраните на различните дисплей и монитори са изградени от хиляди пиксели или точки, техния брои се описва с комбинация от цифри например 800x600, 1024x768, 1280x768, 1280x800 и т.н. Това означава, че при 1024x768 (например) има 1024 точки по хоризонталата (X) и 768 по вертикалата (Y), умножени тези две числа дават резултат от 786432, което се явява и броя на точките, които в повечето случай виждате на своя монитор. В контекста на редактирането на изображения, резолюцията е измерване за тяхното качеството. Най- разпространените единици за измерване на изображения са PPI (Pixels per inch- пиксели в инч - PPI определя разделителната способност на дадено входящо устроиство, например скенер, цифров фотоапарат, монитор. Резолюцията на интернет страница например варира от 72-96 пиксела в квадратен инч), DPI (Dots per inch- точки в инч - DPI определя разделителната способност на дадено изходящо устройство. Например печатната резолюция за лазерните принтери обикновенно варира от 300-1200dpi. в квадратен инч.), LPI (Lines per inch- линии в инч) и SPI (Samples per inch- Проби в инч).Най - често ще срещате DPI и PPI, когато принтирате и работите със снимки. MP (Megapixels- Милион пиксели) се използва за описание резолюцията на цифровите фотоапарати, а Pixel ( Пиксел – съкращение за Picture element ) е най- малката съставна точка на вашия дисплей. Милиони пиксели изграждат и изображението, което виждате в момента. За да изберете най - правиланата резолюция трябва да обмислите добре за какво ще използвате снимките (за печат, за интернет и т.н. ) и на второ място, но не и по важност, колко големи искате да бъдат. Важно е да имате предвид една много важна особеност, когато избирате резолюцията за вашите снимки- винаги можете да я намалите, но не и да я увеличите. Затова ви препоръчваме „колкото по- големи толкова по- добре“ стига да можете да си позволите пространството, което те ще заемат върху вашия компютър.
Оптималната резолюция за печат е 300 PPI ( пиксела в инч ). По- ниска стойност на резолюцията означава по- размазано изображение при разпечатване. Показателят DPI има отношение към това, колко точки мастило ще се отпечатят в един квадратен инч. Колкото по голяма е неговата стойност, толкова по- остро и отчетливо ще бъде изображението.
Изображения върху екран (телевизори, компютърни монитори, преносими устройства, мобилни телефони) или за интернет обикновенно са с резолюция 72 ppi., опитвайки се да отпечатите снимка с подобна ниска резолюция вие карате вашия софтуер да си „измисля“ пиксели, които реално не съществуват и в резултат на това изображението става размазано.Размерът в пиксели (не в инчове) определя, колко голямо ще изглежа изображението на вашия екран.Тъй като размерът на изображението в пиксели определя и неговата големина в байтове не е небходимо да правите изображението по- голямо от необходимото, ако ще го използвате за интернет.

Според начина на построяване на изображението компютърната графика се разделя на три основни вида: фрактална, растерна и векторна.

Фрактална графика - изображението се конструира от уравнения или система от уравнения. Основен принцип при построяването на фракталното изображение е наследяването.
Един от най-простите фрактални обекти е така нареченият фрактален триъгълник.
За да може създадените с дадена програма изображения да бъдат използвани от други програми, почти всички графични редактори имат възможност за преобразуване на собствения си формат в друг. Тази възможност е известна като експортиране.

Другите графичните файлови формати биват РАСТЕРНИ и ВЕКТОРНИ - Те имат сходно предназначение: да намалят размера на графичните файлове до разумни граници, за да се съхраняват удобно на твърдите дискове и да се прехвърлят в Интернет. Но алгоритмите за компресия на всеки са толкова различни, че и сферите на употреба се оказват разностранни.


РАСТЕРНИ ФОРМАТИ - В компютърната графика растерен формат означава структурирането на данни за дадено изображение в правоъгълна мрежа от пиксели или цветни точки видими на монитор, хартия или друга екранна медия - т.е. изображението се състои от точки, оцветени по различен начин. Тези точки се наричат пиксели, когато изображението е представено на екрана на монитора. Растерните изображения се използват основно при разработване на електронни и печатни материали. По-масово използваните графични редактори са Adobe, Photoshop, Corel Photo-Paint, Fractal Design Painter. Растерните изображения могат да се съхраняват като файлове от различен тип. При съхраняване на фотоизображения явен лидер е JPEG. Този формат осигурява отлично качество на изображението при малък размер на файла. За други цели този формат обаче е съвършено непригоден. При GIF алгоритъмът за компресия е абсолютно остарял - с дълбочина от 8 бита не позволява в GIF да се съхраняват фотографии. Форматът PNG би могъл да се използва например за промеждутъчни версии на подлежащи на редактиране фотоизображения, когато BMP файловете заемат прекалено много място, а всяко последващо съхраняване в JPEG води до загуба на качеството. Форматите, които са подходящи за съхраняване на изображения не са толкова много, колкото изглежда на пръв поглед. Ако изключим от тях PCX и TIFF, които преди време бяха от най-популярните, а сега са вече остарели, остават всичко на всичко четири: BMP, JPEG, PNG и GIF. Много е вероятно в близко бъдеще и GIF да се присъедини към форматите, чието използване не е рационално.


TIFF - Съкращение използвано за Tagged Image File Format. TIFF e преди всичко професионален графичен формат, който се използва предимно в областта на предпечатнана подготовка и издателската дейност - за съхранение на снимки и произведения на изкуството, този тип файлове е широко поддържан от софтуерните продукти за работа с изображения, издателство, оформление, страниране, дизайн, използва се за сканиране, изпращане на факсове, оптическо разпознаване на текст и др. Поддържа се до 24 / 48 -битов цвят и разделителна способност без ограничения, има и опция за компресия на графичната информация. TIFF е изключително гъвкав формат, поддържащ възможността за съхраняване на няколко изображения и друга информация, предимно текст, в един общ файл. В повечето случаи TIFF служи като "контейнер" за няколко JPEG изображения.TIFF e форматът който трябва да изберете за архивирането на важни изображения ! TIFF e водещият формат при растерните изображения ! TIFF също така е и най- широко поддържания формат между различните платформи Mac, Windows, Unix. TIFF има възможност за съхранение на 48 битови данни и поддържа повечето цветови профили RGB, CMYK, YcbCr и др.

BMP - Този формат е един от най - простите. Съкращение на Bitmap, ВМР е формат който се използва от компютри използващи операционната система Windows. Форматът е разработен от Microsoft за съхранение на независещи от устройствата растерни файлове /DIB- Device-independent bitmap/ с цел операцонната система да може да възпроизвежда растерни изображения върху всякакви видове дисплей. Терминът „независещи от устройствата” означава, че BMP дефинира цветовете на пикселите по начин, независещ от метода на тяхната интерпретация.Записаният в него файл представлява масив от данни, които съдържат информация за цвета на всеки пиксел. Графичният формат .BMP се използва често в предпечатната подготовка. Файловете с разширение .BMP са ограничени по отношение на цветния профил те могат да съдържат само RGB, но не и предпочитания за печат CMYK. Всичко което може да бъде запазено като .BMP може да бъде запазено също така и като .TIFF или .EPS., което се препоръчва.

JPEG - Съкращение на Joint Photographic Experts Group (Обединение на експертите фотографи). Файловият формат JPEG се използва най-често за компресиране на файлове преди включването им в Интернет публикации.Има следните Extensions ( Разширения ) - .jpg , .jpeg, .jpe, .jif, .jfif, .jfi. Поддържа 24-битова дълбочина на цвета (16,7 млн. цвята), особено подходящ е за пълноцветни изображения. Компресирането се осъществява за сметка на по-голямо или по-малко влошаване на качеството. Уеб дизайнерите често използват JPEG, за да съхраняват сканирани изображения, предназначени за Интернет, т.е. изображения, за които цветовият състав е важен. Също така JPEG се отнася и до алгоритъма изобретен от нея за съхранение на изображения. За да усложним още малко нещата- често JPEG компресираните изображения се съхраняват във формат JFIF (JPEG File Interchange Format - Формат за обмен с тагове) и всъщност това, което повечето хора наричат JPEG е JFIF или JPEG File Interchange Format. JPEG формата е един от най- често използваните методи за съхранение на компресирани изображения - той е стандарт на компресия „със загуби", което означава, че от файла се отнема част от съдържащата се за даденото изображение информация. Обикновено отсъствието на тази информация трудно се забелязва, когато компресията е проведена при настройка за High Quality (със запазване на високо качество). При повторно отваряне на записан с формат JPEG файл, загубената информация не се възстановява. Степента на компресия е регулируема и позволява компромис между големината и качеството. JPEG форматът може достигне до компресия 10:1 без осезаема загуба на качество. JPEG компресията се използва под различни формати: JPEG/EXIF формата се използва от цифровите камери и фотоапарати и заедно с JPEG/JFIF e най- използвания за съхранение на изображения и тяхната обмяната по интрнет. Тези видове формати често не се разграничават един от друг и се наричат просто JPEG. JPEG форматът подържа RGB ( профил за мониторни устройства ) и CMYK ( профил за печатни устройства ) цветни профили.

GIF - GIF форматът не е формат, който трябва да се използва за предпечатна подготовка той е далеч по- удачен за уеб дизайн или интернет. GIF се използва като съкращение за Graphics Interchange Format, в оригиналния си вид е разработен от CompuServe (on-line услуга, която e особено успешна през 80-те). Форматът съдържа някой ключови функции които го правят уникален и ценен за интернет. Тези функции са: компресия, възможност за прозрачност, възможност за преплитането и съхранението на повече от една снимка в един файл и във връзка с това - направата на прости анимации. Изображението е 8 бита за пиксел (256 цвята включително и за всеки кадър). Цветовата палитра на GIF формата е така ограничена,че въпреки достъпа си до 16.8 милиона цвята той може да съдържа само 2,4,8,16,32,64,128 или 256, които се съхраняват в цветова палитра или цветова таблица във него и се дефинират по RGB скала със стойност от 0 до 255. CMYK цветове не са възможни. И докато това ограничение е приемливо за екранни изображения, то при изображения, които се отпечатват се явява изклзчително неудачно. Въпреки че GIF изображенията не изискват специфична резолзция повечето от тях са между 72 и 96 DPI, което още веднъж ги прави неподходящи за печат (изискването за качествен отпечатък е 300 DPI), а цветовите ограничения на формата го правят неприложим и за фотографски цели.

PNG - Появата на PNG (Portable Network Graphics) на бял свят е свързана с формата GIF и по-точно с неговият търговски статус. Съвременния PNG няма ограничения относно цветовите палитри, дълбочината на цвета, както и към резолюцията. PNG обединява предимствата на форматите JPEG и GIF, като осигурява прозрачност, възпроизвеждане на милиони цветове и компресия без загуби. Отрицателните черти на файловия формат PNG са, че той не се отваря с по-старите браузъри и освен това не поддържа анимирани изображения. Но форматът PNG притежава много достойнства, които го отличават от конкурентите му. Най-главното то тях е предварителното филтриране на обработваните данни, тъй като повечето от алгоритмите за компресиране разчитат на един определен модел на информация. Например форматът JPEG е оптимизиран за изображения с плавни преходи между цветовете, а GIF - с голямо количество еднотипни области. И колкото повече структурата на картиниката се различава от еталона, толкова по-ниска е ефективността на компресията. Измененията само с няколко бита водят до това, че алгоритъмът започва да работи или много добре, или много зле. В същото време форматът PNG стабилно възприема тоя тип трансформации и достига висок процент на компресия при практически всички видове изображения. PNG е много удобен при създаването на елементи за уебстраници. Неговите слоеве достигат до 254 (в повечето формати е ограничен само два слоя), а прозрачността на всеки от тях може да варира от 0 до 100%. Така за уебдизайнерите PNG представлява много мощно и удобно средство за изграждането на многослойни изображения. Единственият тип рисунки, при които PNG не може да измести GIF от уебстраниците, са неголемите бутони и така наречените емотикони или смайлки (от smile-усмивка) с размер до 700-800 байта. При пренасяне на друг компютър вида на PNG изображението не се изменя.


ВЕКТОРНИ ФОРМАТИ - Векторната графика е приложениe на основните геометрични форми - точки, линии, криви, фигури, многоъгълници. Базирайки се на математически уравнения те формират копмпютърни изображения наречени векторни. Типичен пример за файл във векторен формат е фирмено лого, ако го разгледате в детайли ще видите, че то се състои от геометрични елементи и очертания обвързани с геометричните координати X ( хоризонтал ) и Y ( вертикал ). Тези координати, форми и очертания се съхраняват като математически уравнения (.ЕPS, .AI, .CDR и др. формати) и представляват малки и удобни файлове, които могат да бъдат лесно редактирани - т.е. изображението е съставено от множество обекти, изградени от вектори. Основен елемент е линията, която може да бъде права или крива. Тя се представя във вид на формула. Този вид графика намира широко приложение в подготовката на различни материали в дизайнерски бюра, издателства, рекламни агенции. По-широко използваните редактори за векторна графика са Adobe, Illustrator, CorelDRAW, Marcomedia Freehand
Векторните изображения са лесно манипулируеми в различни приложения и качеството им не се влияе от тяхното увеличение или намалние, именно това им качество се явява огромното им предимство пред растерните изображения. Векторните изображения могат да се съхраняват като файлове от различен тип, ето някой от основните :
AI - Adobe Illustrator graphics,
CDR - CorelDraw vector graphics,
SVG - Scalable vector graphics,
WMF - Windows Metafile format,
DRW - Vector drawing file,
DWG - AutoCAD Drawing Database File,
EPS – Encapsulated Post Script и др. За повечето от тях се изисква специално инсталиран графичен филтър.

EPS - Encapsulated Postscript Format или EPSF (Encapsulated PostScript) е стандартен тип файл за импортиране и експортиране на PostScript фаилове, обикновенно в него се съдържат цели страници, но той може да включва и всякакви комбинации от текст, графики и снимки. PostScript файла е възможно най- разностранния тип файл съществуващ до момента. За да се избегне нуждата от интерпертирането му от специални програми той обикновенно съдържа в себе си малка снимка необходима за преглед. Файлове с .EPS разширения могат да бъдат генерирани от всички приложения за векторна графика. Програмите за работа с растерна графика ( като Аdobe Photoshop например ) също имат възможността за създаване на файлове с .EPS разширения, а това важи и за някой драйвери за принтери, които са способни да генерират .EPS фаилове детерминирани като PostSript, тъй като .EPS графиките са предназначени за печатане на PostScript принтер. EPS е първоначално разработен като изходен формат на подготвени за отпечатване графични изображения. Той е широко възприет в графичните и страниращите програми върху платформите Windows и Macintosh. По принцип този формат не е създаден за обмен и по-нататъшна обработка на графични файлове, а за директно използване от страниращи програми при подготовка на издания за експониране върху филм и печат.
Най-общо казано, EPS форматът има следните характеристики:
• EPS файлове могат да се увеличават и намаляват, без влошаване на качеството на изображението.
• Един EPS файл може да съдържа едновременно растерни изображения и векторни графики - криви и текст, което осигурява най-високо качество на отпечатаното изображение.
• EPS файлът съхранява зададените при настройката за отпечатване линиатура на растера, разделителна способност на експониращото устройство, както и останалите команди, необходими за неговото управление, а така също автоматично поставени пасерови знаци, линии за обрязване и скали, които са необходими при печат на печатарска машина.
• EPS файловете поддържат практически всички цветови модели.
• В EPS файловете не се поддържат алфа канали и слоеве.
Изображение
Публикувай отговор

Обратно към “Графични едитори”

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост